Rebecca Partridge, Yves Rasch, Sibylle Waldhausen – Blaue Stunde
15.03. – 08.06.2019
back to overviewDie Stern-Wywiol Galerie stellt Rebecca Partridge neu vor und zeigt neue Werke ihrer Galeriekünstler Yves Rasch und Sibylle Waldhausen.
Blaue Stunde ist der Zwischenzustand zwischen Sonnenuntergang und Dunkelheit. Die Ausstellung vereint drei künstlerische Positionen, die jede auf ihre Weise so eine Transformation oder Schwelle beschreiben.
Die Britin Rebecca Partridge malt Sequenzen von fotorealistischen Landschaften, die sie streng systematisch nach Tageszeit und geografischer Lage anlegt. Sie stellt Licht und Dunkelheit, Weite und Enge, Klarheit und Unschärfe nebeneinander und forscht methodisch nach den Triggern, die eine Resonanz im Betrachter auslösen und die eigenen inneren Bilder aktivieren. Neurowissenschaften und Animismus, Realismus und Abstraktion, Handarbeit und Bilderflut werden zu einer faszinierenden Bildsprache vereint, die prototypisch für unsere Zeit stehen kann.
Yves Rasch stellt neue Holzskulpturen aus seinen Zyklen UNENDLICHKEIT und ATMUNG vor. Sein Interesse gilt der Korrespondenz zwischen den gewachsenen Strukturen des Materials Holz, die er mit organischen, der Natur entlehnten Formen und gewachsten Oberflächen in Beziehung setzt. Mit der durchscheinenden weißen Farbgebung werden die Skulpturen ihrem Material gleichsam entrückt und in einen Schwebezustand versetzt und zwischen Natur und Künstlichkeit, zwischen Oberfläche und reiner Form gehalten.
Sibylle Waldhausens Interesse gilt der menschlichen Figur. In genauester Beobachtung filtert sie die wesentlichen Bestandteile unserer Körpersprache heraus und übersetzt sie in Archetypen der menschlichen Natur. Ihre Formen sind fein gezeichnet und schematisiert, ihre Figuren individuell und überpersönlich zugleich. Die Figuren zeichnen universelle Bilder des Humanen – dass es oft Frauen sind, liegt im bildhauerischen Potential der weiblichen Form ebenso wie in einer selbstverständlichen, gelebten Emanzipation begründet.
Under the title "Blue Hour" we are showing works by Rebecca Partridge, Yves Rasch and Sibylle Waldhausen for the 20th exhibition in the Stern-Wywiol Galerie. The latter two, Yves Rasch and Sibylle Waldhausen, are well known to many of you; they took part in our first two exhibitions in 2012. We are showing the British artist Rebecca Partridge for the first time, and I would like to extend a very warm welcome to all three artists.
Our exhibition is entitled "Blue Hour". Each of you knows the wonderful light that appears after sunset and before nightfall. The artificial lights have already come on, but the sky still has luminosity and shines in a magical, dark blue. It is a state of suspension that belongs neither to day nor to night. It is a time that Wolfgang Koeppen described as "the hour of dreaming, a span of relative freedom, the moment of being free from day and night".
All three artists in our exhibition are concerned with this transition, this phase between day (rationality) and night (irrationality).
Rebecca Partridge paints landscapes that almost look like photographs and only reveal themselves as paintings on closer inspection. She finds her motifs from the real perception of nature, but somehow they are quite general signs, for example, for the term TREE or MOUNTAIN.
Yves Rasch's sculptures also have an indefiniteness, a floating quality. On the one hand, they are clearly recognisable as products of an artistic imagination. At the same time, they seem like found objects, fossils or enlargements from nature.
Sibylle Waldhausen's interest is in the human figure. In the most precise observation of individual people, she analyses patterns of movement and modes of expression of the body. However, she does not portray them, but forms ARCHETYPES of the human from the individual characteristics. So it's another intermediate state, a hovering between the individual and the general, the special and the typical.
But the mood of our exhibition can also be characterised beyond the concept of the "blue hour".
Blue is the colour of longing, of freedom, of clarity, of wisdom. Think of the painting of the Middle Ages, in which the precious blue was used exclusively for the mantle of Our Lady. Think of the Blue Flower of Romanticism, which the young hero should find and recognise himself in. Think of blue as the colour of peace, for example in the flag of the UN or the European flag. Blue is the colour of constancy and loyalty, the British even know TRUE BLUE. But above all, blue is the colour of the sky and thus a symbol of infinity and imagination.