Volker März – Ooops … I’m so sorry for the truth!
05.09.2014 – 17.01.2015
back to overviewVolker März, geboren 1957 in Mannheim, studierte von 1977-1983 an der Hochschule für Bildende Künste Berlin und lebt heute als freischaffender Künstler in Berlin.
Sein Werk umfasst Skulptur, Malerei, Fotografie, Musik, Performance und Bühnenbild, die er mit eigenen Texten begleitet und in seinen Ausstellungen zu begehbaren Installationen, zum Gesamtkunstwerk verbindet. Volker März arbeitet dabei stets themenbezogen, oft auch in Auseinandersetzung mit historischen Persönlichkeiten. Friedrich Nietzsche etwa, Hannah Ahrend, Franz Kafka oder Walter Benjamin sind Persönlichkeiten, deren Lebens-, Werk- und Rezeptionsgeschichte ihm Anlass zur Reflexion bietet. Zeitgeschichtliche Fragen verbinden sich mit den allgemeinen der menschlichen Existenz wie Vergessen, Angst, Lust, Anpassung, Freiheit und Toleranz. Er bedient sich dazu einer Vielzahl kleiner, farbig bemalter Tonfiguren, die er unter anderem „Ersatzmenschen“ nennt. Sie sind oft bizarr überzeichnet, satirisch zugespitzt oder phantastisch verfremdet und agieren Schauspielern gleich in erzählerischen Kompositionen miteinander. In den dazugehörigen Fotografien verwischt Volker März die Relationen zwischen Skulptur und Umwelt – perspektivisch wie physisch – indem sie durch die Wahl der Perspektive menschengroß oder gar monumental erscheinen lässt.
Volker März ist ein politisch denkender und arbeitender Künstler, der seine Reflexionen in einem erzählerischen Rahmen vor uns ausbreitet. Ganz im Sinne seiner gesellschaftlichen Themen, die alle Lebensbereiche berühren, beschränkt sich Volker März nicht auf eine Kunstgattung, sondern arbeitet spartenübergreifend in Bildender Kunst, Musik und Literatur.
Für die Stern-Wywiol Galerie wird der Künstler unter dem Titel „Ooops … I‘am so sorry for the truth!“ eine breit angelegte Gesellschaftskritik mit Themen wie Erziehung, Rassismus und Kolonialismus einrichten. Hauptfigur, roter Faden, metaphorische Hilfe wird die Figur eines Esels mit roten Ohren sein, der als kluges, gelassenes Tier den Menschen mit all seinen Problemen, Träumen und Handicaps (er-)trägt. Volker März‘ „Esel“ ist der Humor, der auch die schwierigsten Themen für uns erschließt und uns einen Modus an die Hand gibt, uns und die Welt anzunehmen.
Why do vernissage visitors actually think they need a speech by the gallery owner to be able to look at the exhibited art "properly"?
I think it's because of the specific, material character of art, especially when it comes to sculptures. Because we are confronted with something that, in contrast to a text or even a two-dimensional painting, seems much more immediate, less abstract. This seems to me to be particularly the case with Volker März's sculptures:
For they appear quite clearly and unambiguously as a counterpart, everything is precisely recognisable, realistically moulded and brightly painted, almost like a toy, which is also usually quite clear and simple in its essence. With dolls, by the way, our children play proxy games in which everything is possible, which say a lot about the children, but also about ourselves.
With Volker März's figures, it becomes clear at the second glance at the latest that the unambiguous is a false trail. For example, all the figures have red ears - an image, a metaphor for "being on the receiving end", for communication. Or the many monkeys, which as not yet finished humans remind us of our origin, our family tree, our animal essence. Or the many golden balls lying on or under heads, held meaningfully in the hand or worn instead of eyes. Gold is precious, is a symbol of wealth, is therefore desirable, we are attached to it and it is also attached to us. The horizontalists are unaffected by it, they do not strive for it, and the monkeys think about this particular kind of human value.
If you then read Volker März's texts, on the walls and in the artist's book, you can read the sculptures as sculptural miniatures that stand in the service of Volker März's stories, illustrating and accompanying them. They are like individual thoughts from his stories, are metaphors, poetic images for contents that usually cannot be summarised in two sentences.
The figures are made very simply - clay, formed and fired by hand and then painted. Volker März does painting on plastic funds, mixes artistic disciplines, adds texts, performances, songs, installations, photos and paintings and brings all this together in the exhibitions. Let yourself be provoked and unsettled, exhilarated and stimulated, and question a few of their certainties.
I would also like to draw your attention to our catalogue, which this time is an artist's book designed by the artist. It is available for viewing in the exhibition. You are welcome to take one home with you - there are shrink-wrapped copies here at the window. Other, earlier books by Volker März are available for purchase. Price lists are available at the counter, listing all the works with their titles and other details, arranged according to the tour.
And if you think you have now got through all the speeches, you are mistaken. Volker März has the pleasant quality of also being very talented as an opening speaker and so I hand over the microphone to the artist. By the way, I personally do not believe that he is sorry for telling the truth.
Dr Kathrin Reeckmann